آموزش زبان فرانسوی – صفر تا صد

آموزش فرانسوی

چند وقت قبل بایدها و نبایدها را در مورد آموزش زبان آلمانی برای شما بیان کردم و حالا که فرصتی پیش آمده می خواهم مشابه همان مقاله را برای زبان فرانسوی ارائه کنم.

قبل از هر چیز باید بدانیم که ریشه زبان فرانسوی چیست؟ زبان رسمی چه کشور هایی است؟ در چه علومی کاربرد دارد و اهمیت آن به عنوان یک زبان بین المللی چقدر است؟

زبان فرانسوی (français) یک زبان هندواروپایی از خانوادهٔ زبان‌های رومی است که ۱۳۶ میلیون گوینده زبان نخست در فرانسه و آفریقای شمالی و مرکزی دارد. فرانسوی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد، یکی از دو زبان کاری این سازمان (همراه با انگلیسی) و زبان کاری یا رسمی سازمان‌های متعدد بین‌المللی یا محلّی از جمله اتحادیه اروپا می باشد.

توجه کنید که بسیاری از مردم به اشتباه می گویند زبان فرانسه در صورتی که فرانسه نام کشور است و فرانسوی زبان آن، مثل این که بگوییم زبان ایران. این زبان در رشته حقوق بسیار کاربردی است و در صورتی که با رشته حقوق سر و کار دارید و می خواهید خبره باشید پیشنهاد اکید بر یادگیری زبان فرانسوی دارم.

برج ایفل در فرانسه
برج ایفل در فرانسه

قدم اول در آموزش فرانسوی

مثل آموزش هر زبانی آموزش زبان فرانسوی هم با آموزش الفبا شروع می شود. پیشنهاد من به شما این که که موارد زیر را به ترتیب یاد گیرید:

  • آموزش نام حروف الفبا و بیان آن به ترتیب
  • آموزش صداهای حروف الفبا
  • آموزش ترکیب حروف الفبا
  • آموزش استثناها در ترکیب حروف الفبا
  • آموزش اعداد از ۰ تا ۲۰

اکثر زبان آموزان بدون هیچ پیش زمینه ای وارد کلاس های آموزش فرانسوی می شوند و در بسیاری از موارد چون متد اجازه استفاده از زبان فارسی را به استاد نمی دهد زبان آموزان گیج می شوند. در صورتی که آموزش الفبا و اعداد از بهم ریختگی ذهنی شما جلوگیری می کند. بسیاری از زبان آموزان جلسه اول گیج می شدند و آموزش زبان فرانسوی را رها می کردند. در بعضی موارد هم این گیجی تا پایان ترم ادامه داشت.

خب حالا شاید بپرسید این  موارد را از کجا یاد بگیریم؟ بعدا در مطلب جداگانه این موارد را به شما آموزش می دهم ولی منابعی مثل کتاب “آموزش نوین زبان فرانسه در ۶۰ روز” تالیف غلام سلطانی از انتشارات نسل نوین و کتاب “مکالمات روزمره فرانسوی به فارسی” تالیف عنایت الله شکیباپور- ژاله سلیمانی از انتشارات اشراقی می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. علاوه بر آن سایت های بسیاری مثل سایت بیاموز این اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده اند. اما توجه داشته باشید این موارد فقط جنبه کمک آموزشی دارند و جای کلاس و آموزش اصلی را نمی گیرند.

بهرین آموزشگاه ها و موسسات آموزش فرانسوی

قبل از اینکه موسسه زبان فرانسوی را انتخاب کنید چند مورد را باید در نظر داشته باشید. اولی متد آموزشی یعنی نام کتابی است که در آن موسسه تدریس می شود. هر ترم شامل چند جلسه است و چه مدت طول می کشد. تنوع کلاس ها از لحاظ روزهای هفته و ساعات چگونه است؟ هر جلسه چند دقیقه است؟ تعداد غیبت مجاز در هر ترم چند جلسه است؟ آیا استاندارد های لازم مانند لوازم کمک آموزشی(دستگاه پخش و نمایشگر)، ابعاد کلاس ها، میزها و صندلی ها، نور کلاس، تعداد زبان آموزان در هر کلاس مناسب و قابل قبول است؟

در اینجا چند تا از موسسات معروف و معتبر که تعریف آنها را شنیده ام یا در کلاس های آنها شرکت کرده ام را به شما معرفی می کنم ولی تصمیم گیرنده اصلی شخص زبان آموز است.

۱- کانون زبان ایران

بخش فرانسه کانون زبان ایران فعالیت خود را ازسال ۱۳۵۹ آغاز کرد. ابتدا کلاس‌های عمومی وکلاس‌های دیداری ـ شنیداری مقدماتی در ۵ سطح تدریس می‌شد و به تدریج، دوره‏های مختلف مطابق با روش‏های آموزشی روز  اضافه گردید. هم اکنون ۲۰ سطح آموزشی از مبتدی تا پیشرفته در تهران (مراکز: وصال، شهید بهشتی، جم، شهرک قدس، تهران پارس، مشکوه، سعادت‏ آباد، نیاوران و حجاب) و شهرستان‌ها (مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، یزد، گرگان و کرج) تدریس می‌گردد.

کانون زبان پایین ترین شهریه را در بین آموزشگاه های آموزش زبان فرانسوی دریافت می کند و داری دوره های عادی، ویژه و فشرده است. همچنین در انتخاب استادان سخت گیری نسبی دارد و دارای شعبات زیادی در بسیاری از شهر ها است و آموزش مجازی هم دارد. هماهنگی در بین شعب قابل توجه است مثلا اگر شما به شهر دیگری بروید می توانید همان جلسه را به عنوان مهمان شرکت کنید.(البته صرفا در کلاس های حضوری این نکته قابل توجه است)

۲-مرکز زبان فرانسه تهران

مرکز زبان فرانسۀ تهران در سال ۱۳۲۴، با نامی متفاوت، تأسیس شد.

این مرکز امروزه با واقع شدن در محلی نزدیک خیابان دانشگاهی انقلاب، هر دوره میزبان حداقل ۱۰۰۰ زبان‌آموز است. اهداف اصلی مرکز، ترویج و ارتقاء سطح آموزش زبان فرانسه و همچنین معرفی سیستم و مراکز آموزش عالی فرانسه از طریق کامپوس فرانس (تنها راه رسمی برای ادامۀ تحصیل در آن کشور) می‌باشد.

مرکز زبان فرانسۀ تهران با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها در داخل و خارج ساختمان مرکز، هر ساله پذیرای بیش از ۴۰۰۰ زبان‌آموز می‌باشد. علاوه بر کلاس‌ها و کارگاه‌ها، دوره‌های آماده‌سازی آزمون‌های زبان (TCF، DALF، DELF) نیز، برای زبان‌آموزان و مشتاقان ارائه می‌گردد.

توجه: شرکت در دوره های مرکز نیاز به گذراندن ساعات آموزشی پیش نیاز دارد و آموزش از پایه تا لحظه نوشتن این مطلب وجود ندارد.

۳-مرکز زبان فرانسه قطب راوندی

این موسسه از سال ۱۳۷۲ شروع به کار کرده و در مدتی کوتاه توانسته اعتبار خوبی به دست آورد. متد های آموزش در این موسسه به روز هستند و استادهای خوبی دارد. در چند جای شهر تهران دارای شعبه است و همچنین در زمینه آموزش از راه دور یا آموزش مجازی نیز فعال است.

۴- سفیر گفتمان

آموزش زبان فرانسه در موسسه زبان فرانسه سفیر گفتمان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ با استفاده از متد آموزشی نوین و جامع کتاب  “Tendances” که بر پایه آموزش چهار مهارتی و مطابق با کادر آموزش اروپایی (CECR) طراحی شده است، به آموزش زبان آموزان می‌پردازد.

زبان آموزان با توجه به برنامه و نظر شخصی خود می توانند در الگوهای متفاوت ترمیک، دو روز در هفته (یکشنبه و سه شنبه)، یک روز در هفته ( فقط پنج شنبه یا فقط جمعه)، و یا فشرده اقدام به انتخاب و شرکت در کلاس ها کنند.تمامی الگوها شامل ۲۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای می باشند که در جلسه ی بیستم آزمون فاینال برگزار می شود.

 

واژگان فرانسوی در فارسی

بسیاری از واژگانی که در روزمره و مکلماتمان در زبان فارسی استفاده می کنیم از زبان فرانسوی به عنوان وام واژه وارد زبان فارسی شده اند. در زمان قاجار بسیاری از مستشاران و مدرسان از فرانسه به ایران آمده اند و باعث جا افتادن این واژگان در زبان فارسی شده اند. مثلا وقتی می خواهیم از کسی تشکر کنیم می گوییم “مرسی”، به دستشویی می گوییم “توالت”، به ارزیابی و داوری در امور آموزشگاهی و دانشگاه می گوییم “ژوژمان”. خیلی ها فکر می کنند آسانسور از دو واژه آسان+سر تشکیل شده است در صورتی که آن هم یک واژه فرانسوی به معنای بالابر است. حتی بسیاری از واژگانی که حتی فکرشم هم نمی کنید از زبان فرانسوی به فارسی وارد شده اند. مثلا واژه فرغون. علاوه بر آن ما نام ماه های گاهشمار میلادی را با تلفظ فرانسوی در فارسی بیان می کنیم. در این صفحه ویکی پدیا می توانید فهرستی از این وام واژه ها را بیابید.

موارد کمک آموزشی

قبل از هرچیز باید متذکر شوم که این موارد صرفا جنبه کمکی دارند و هبچ وقت جای آموزش و شرکت در دوره ها و کلاس های آموزش زبان فرانسوی را نمی گیرند. این کلاس ها به صوررت منظم برگزار می شوند و وجود استاد بسیار به شما کمک می کند و جو موجود در کلاس موجب انگیزه گرفتن شما می شود. همچنین در کلاس امکان مکالمه یا همکلاسی ها هست و می توانید از اشتباه های دیگران نیز یاد بگیرید.

سایت ها، کتاب ها، اپلیکیشن ها، سریال ها و آموزش های ویدئویی زیادی در این زمینه وجود دارد.

اپلیکیشن Duolingo
اپلیکیشن Duolingo

اپلیکیشن Duolingo

این اپلیکیشن یک پلتفرم رایگان برای آموزش زبان‌های خارجی بوده که از سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر دارای ۳۰۰ میلیون کاربر بوده و ۲۴ زبان زنده دنیا را از جمله آلمانی آموزش می‌دهد. در این اپ هر ۴ مهارت خواندن، نوشتن، گفتار و درک مطلب و دستور زبان از طریق تمرین‌های متنوع آموزش داده می‌شود. برای استفاده از این زبان باید یکی از ۲۴ زبان مورداستفاده در این اپ را بلد باشید. مثلا اگر شما انگلیسی بلد باشید می توانید زبان فرانسوی را از طریق انگلیسی تمرین کنید.

سریال آموزشی Extra
سریال آموزشی Extra

سریال آموزشی French Extra

این سریال آموزشی در سال ۲۰۰۴ توسط یک شرکت انگلیسی تهیه شده است که در چارچوب طنز موقعیت (sitcom) سعی بر آموزش زبان فرانسوی دارد. این سریال در مورد یک شخص آمریکایی به نام Sam  می‌باشد که به فرانسه مسافرت می‌کند و با چالش‌هایی در مورد زبان فرانسوی روبه‌رو می‌شود. در این سریال سعی شده تا به بیننده آموزش‌هایی در مورد مکالمات روزمره در مکان‌های خاص از قبیل: رستوران، بازار، مصاحبه کاری و … داده شود. با یک جستجوی ساده می توان این سریال آموزشی را دانلود کرد. باید متذکر شد که محتوای این سریال ممکن است برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد.

کتاب شازده کوچولو فرانسوی
کتاب شازده کوچولو فرانسوی

کتاب داستان فرانسوی

کتاب داستان های زیادی برای زبان آموزان زبان فرانسوی وجود دارد که دارای سطح بندی مختلف هستند و با یک جستجوی ساده میتوانید آن ها را پیدا کنید. برخی از این کتاب ها دارای واژه نامه در انتهای کتاب هستند که شما از مراجعه به واژه نامه(دیکشنری) بی نیاز می کنند و این ویژگی می تواند بسیار کاربردی باشد. همچنین برخی دیگر به صورت دو زبانه منتشر شده اند که می تواند راهنمای خوبی برای فن ترجمه باشد.

سایت لینگوهات
سایت لینگوهات

وبسایت LingoHut

این وبسایت درس های رایگان و تمرینات آنلاین زیادی دارد و علاوه بر آن از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. ثبت نام برای استفاده از آن اختیاری است و می تواند منبع کمک آموزشی خوبی باشد.

 

 

 

سطوح آموزشی فرانسوی
سطوح آموزشی فرانسوی

سطوح آموزشی

طبق استانداردهای موسسه CEFR که مخفف چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها می‌باشد زبان‌های خارجی اروپایی به ۶ سطح تقسیم می‌شوند.

  • (A1) پایین‌ترین سطح یک زبان خارجی است و معادل سطح پایه می‌باشد.
  • (A2) سطح دوم یک زبان خارجی است و معادل سطح مقدماتی می‌باشد.
  • (B1) سطح سوم یک زبان خارجی است و معادل سطح متوسط می‌باشد.
  • (B2) سطح چهارم یک زبان خارجی است و معادل سطح فوق متوسط می‌باشد.
  • (C1) سطح پنجم یک زبان خارجی است و معادل سطح پیشرفته می‌باشد.
  • (C2) سطح ششم و آخرین سطح یک زبان خارجی است و معادل سطح فوق پیشرفته می‌باشد.

 

تلفظ در زبان فرانسوی

در زبان فرانسوی آواهایی وجود دارد که در زبان فراسی موجود نیست، همچنمین برخی حروف مانند R که مشابه غ در زبان عربی است که صداهای متفاوتی دارند. علاوه بر این ترکیب حروف در زبان فرانسوی بسیار مهم هست مثلا ترکیب oi صدای او-آ می دهد مانند توالت. بنابر این همان ابتدای آموزش زبان فرانسوی یک بار برای همیشه آن را بیاموزید تا دیگر نیازی به تصحیح یا یادآوری نباشد.

دستور زبان فرانسوی

فرانسوی یکی از زیان هایی است که دستور زبان نسبتا پیچیده ای دارد. برخلاف زبان انگلیسی افعال دارای صرف هستند و حروف تعریف مذکر و مونث وجود دارد. مثلا برخی از اشیاء مذکر هستند که با حرف تعریف Le می آیند و برخی دیگر مونث که با حرف تعریف La همراه هستند. پس زمان یادگیری حرف هر واژه حرف تعریف مختص به آن را هم حفظ کنید. صرف افعال را چند باره تمرین کنید تا در مکالمات روان باشید.

آیا کلاس خصوصی می تواند در سرعت آموزش موثر باشد؟

اگر محدودیت زمانی در آموزش زبان فرانسوی دارید معلم خصوصی فرانسوی برای آموزش می تواند بسیار مناسب باشد و سرعت آموزش را زیاد کند ولی در صورتی که محدودیت زمانی ندارید در کلاس های عادی (حداکثر ۱۴ نفره) شرکت کنید. زیرا علاوه بر اینکه می توانید با همشاگردی ها تمرین کنید و مکالمه داشته باشید جو کلاس در یادگیری شما موثر است و همچنین بسیاری از افراد اشتباه های خودشان را متوجه نمی شوند ولی اشتباه دیگران را فورا متوجه می شوند و از این رو می توان از اشتباهات دیگران درس گرفت.

سخن پایانی

اگر قصد آموزش زبان فرانسوی را دارید در اولین فرصت در کلاس ثبت نام کنید. در کلاس ها منظم شرکت کنید و به تعداد ساعاتی که در هفته در کلاس شرکت می کنید در منزل برای تمرین وقت صرف کنید. پشتکار عامل مهمی در آموزش به ویژه آموزش زبان های خارجی است. لطفا بین کلاس ها و ترم ها وقفه ایجاد نکیند زیرا باعث کاهش انگیزه و سستی می شود و به اصطلاح پشتتان باد می خورد. تا حد امکان ضمن دوره به موضوعات دیگر فکر نکنید و شش دانگ حواس خود را به کلاس بسپارید. در صورت وجود هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی می توانید در قسمت دیدگاه های این مطلب آن را مطرح کنید.

2 Comments

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.