چگونه پرداخت امن انجام دهیم+ [روش های جلوگیری از کلاه برداری در پرداخت اینترنتی]

امروزه پرداخت اینترنتی و استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب امری اجتناب‌ناپذیر است. با گسترش تجارت الکترونیک خواه ناخواه شما مجبور می‌شوید تا اقدام به پرداخت اینترنتی نمایید. شهریه دانشگاه و کلاس‌های آموزشی، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، پرداخت قبوض آب، برق و … تنها بخشی از پرداخت‌های روزمره‌ی ماست. مشکلی که در پرداخت اینترنتی وجود دارد کلاه‌برداری و سوءاستفاده برخی از شیادان و کلاه‌برداران است که رمز کارت شما را سرقت می‌کنند و با استفاده از رمز اینترنتی یا رمز دوم کارت شما و CVV2 و مشخصات کارت شما اقدام به خالی کردن کارت شما می‌کنند.

این عمل چیست و چگونه انجام می‌شود؟

رمزگیر یا فیشینگ یا طله‌گذاری (به انگلیسی: Phishing) به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آنها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آنها گفته می‌شود. یا به بیان ساده‌تر هنگامی‌که شخصی تلاش می‌کند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی او را در اختیارش بگیرد یک حمله فیشینگ رخ می‌دهند و یک بازار غیرقانونی چند هزار میلیاردی را تشکیل داده است.

در این مورد شخص کلاه‌بردار صفحه‌ای دقیقاً مشابه صفحه بانکی درست می‌کند و شما را به آن صفحه هدایت می‌کند و وقتی شما مشخصات کارت خود را وارد می‌کنید این مشخصات برای او ارسال می‌شود و اقدام به سوءاستفاده می‌کند. در سال‌های اخیر بانک‌ها اقدام به ساخت رمز دوم یک‌بارمصرف یا موقت کرده‌اند که بلافاصله باطل می‌شود و امکان سوءاستفاده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، علی‌رغم وجود رمز دوم یک‌بارمصرف درصد کمی احتمال کلاه‌برداری وجود دارد. مثلاً اینکه شخص کلاه‌بردار بلافاصله اطلاعاتی که وارد کردید را مورداستفاده قرار دهد و قبل از اینکه رمز دوم یک‌بارمصرف باطل شود اقدام به خرید نماید.

راه‌حل پرداخت اینترنتی امن چیست؟

برای مبارزه با این شیوه کلاه‌برداری یک راه بسیار ساده وجود دارد. وقتی‌که به صفحه بانکی هدایت شدید با بررسی نوار آدرس مرورگر خود (جایی که آدرس سایت را وارد می‌کنید) مطمئن شوید که وارد سایت شاپرک شده‌اید.

وقتی وارد صفحه پرداخت یکی از بانک‌ها می‌شوید آدرسی که در نوار آدرس شما قابل‌مشاهده است باید به‌صورت زیر باشد.

/@@@@/https://#####.shaparak.ir

 رنگ‌های قرمز شده یا همان @ و # مهم نیستند چون برای هر بانک متغیر هستند. آنچه مهم است آدرس بین این دو است.

همچنین برای سهولت کار می‌توانید از افزونه‌های آماده موجود برای مرورگرها استفاده کنید. مثلاً افزونه پرداخت امن گوگل کروم  یا افزونه پرداخت امن فایرفاکس را می‌توانید از لینک‌های تعبیه‌شده دریافت و نصب کنید.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.