یادگیری زبان آلمانی را از کجا شروع کنیم؟

شرحی مختصر

زبان آلمانی از شاخه‌های زبان‌های هند-اروپایی است که بیشتر در اروپای مرکزی تکلم می‌شود که ریشه‌ی این زبان به زبان‌های لاتین، یونانی و قسمت کوچکی از زبان فرانسوی برمی‌گردد. این زبان در کشورهای آلمان،اتریش، سوئیس، لیختن‌اشتاین به‌عنوان زبان رسمی و در کشورهای لوگزامبورگ، شرق بلژیک، آلتو آدیجه، آلزاس، لورن و جنوب دانمارک به‌عنوان یکی از زبان‌های غیررسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین زبان آلمانی یکی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا است. به علت صنعتی بودن کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس این زبان جایگاه ویژه‌ای در صنعت دارد و بسیاری از دستگاه‌هایی که امروزه در ایران استفاده می‌شوند دارای منوهای آلمانی هستند و حتی در صورت چندزبانه بودن منوی دستگاه‌ها زبان آلمانی کامل‌تر از زبان‌های دیگر است.

 

آموختن زبان آلمانی بایدها و نبایدها

اولین و مهم‌ترین مورد برای یادگیری زبان آلمانی عزم و اراده و داشتن هدف است. قبل از هر چیز باید بدانید چه هدفی از یادگیری این زبان ‌دارید؟ اهداف کاری، مهاجرتی، تحصیلی، پر کردن اوقات فراغت و یا دلایل دیگر. یادگیری زبان امری زمان‌بر است و نمی‌شود ره صدساله را یک‌شبه رفت. این فرایند از۳ تا ۵ سال زمان می‌برد ولی نتیجه‌ی آن تا آخر عمر همراه شما خواهد بود. توصیه من به شما یادگیری آهسته و پیوسته است.

بسیاری از دوستان به من مراجعه می‌کنند  و می‌پرسند برای یادگیری زبان چند وقت زمان لازم است و وقتی به آن‌ها می‌گویم حداقل سه سال، فوراً می‌پرسند آیا راه سریع‌تری وجود ندارد؟ یا فلان موسسه گفته است که یک‌ساله می‌شود آن را یاد گرفت، و من هم در جواب می‌گویم: هر انسان در روز سه وعده غذا می‌خورد اگر بخواهد کمی به وزنش اضافه کند می‌تواند حجم وعده‌های غذایی را زیاد کند و نهایتاً یک وعده عصرانه و یک وعده میانی به آن اضافه کند ولی نمی‌تواند در یک روز بیست وعده غذا بخورد و این امر طبیعتاً عوارضی در پی خواهد داشت. در یادگیری زبان هم باید این نکته را در نظر بگیرید که حجم مطالعه و آموزش انسان محدود است اگرچه می‌توان آن را تا حدی افزایش داد ولی محدودیت همچنان موجود است و باید در نظر داشت که در این حالت ممکن است زبان‌آموز از زبان زده شود. توصیه‌ی من برای یادگیری زبان آلمانی هفته‌ای ۴ تا ۸ ساعت کلاس و به همین اندازه مطالعه در خانه است.

 

از کجا شروع کنم؟

مثل هر زبان دیگری یادگیری آلمانی با آموزش الفبا شروع می‌شود گرچه در متدهای آموزشی مختلف ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. الفبای آلمانی را خوب یاد بگیرید. دقت کنید که بسیاری از افرادی که زبان مادری آن‌ها فارسی است و حتی تحصیلات آکادمیک و سطح بالایی دارند نمی‌توانند الفبای فارسی را به ترتیب بیان کنند. پس لازم است الفبا را به ترتیب حفظ کنید و آن را آن‌قدر تکرار کنید که ملکه ذهن شما شود.

بعد از آن نوبت به یادگیری صداهای حروف می‌رسد. خوب یاد بگیرید که حروف چه صدایی دارند. مثلاً حرف J در زبان آلمانی صدای ی می‌دهد و هیچ‌وقت نباید آن را ج تلفظ کرد. بعد از آن نوبت به ترکیب حروف می‌رسد، مثلاً حروف sch صدای ش می‌دهد ولی حروف tsch صدای چ دارد. برای یادگیری این حروف می‌توانید با یک جستجوی ساده چندین مطلب درباره‌ی یادگیری حروف الفبای آلمانی بیابید یا چندین ویدئو آموزشی پیدا کنید. همچنین دو کتاب “آموزش زبان آلمانی در ۶۰ روز” تألیف نسرین خانی فر از انتشارات نسل نوین و “مکالمات روزمره آلمانی به فارسی” تألیف ذبیح‌الله بیات و میترا یزدچی از انتشارات اشراقی می‌توانند در این فرایند کمک شایانی باشند.

تا اینجای کار را خودتان به‌صورت خودآموز باید یاد می‌گرفتید ولی از اینجا به بعد نیاز دارید که در کلاس‌های آموزش زبان آلمانی شرکت کنید. شاید بگویید که من می‌خواهم خودم فرایند آموزش را به‌صورت خودآموز ادامه دهم یا معلم خصوصی بگیرم تا کیفیت آموزش بالا باشد یا می‌خواهم از فلان اپلیکیشن یا فلان سایت یا فلان مجموعه آموزشی استفاده کنم. چنین امری ناشدنی نیست ولی عزم و اراده‌ی بالایی می‌خواهد. افرادی که این  رویه را در پیش می‌گیرند معمولاً بعد از مدتی آن را نیمه‌کاره رها می‌کنند. علاوه بر این شرکت در کلاس دارای حال هوا و جو خاص خود است و دیدن استاد و ارتباط تعاملی با او باعث تشدید یادگیری و ایجاد انگیزه می‌شود علاوه بر آن شما می‌تواند با دوستان همکلاس خود که هم‌سطح شما هستند تمرین کنید و از اشتباه‌های آن‌ها درس بگیرید و تجربیات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

 

موسسه آموزش زبان خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قبل از اینکه موسسه آموزش زبان خود را انتخاب کنید باید بدانید که این موسسه دارای چه استادانی هست؟ آیا این موسسه دپارتمان آموزش زبان آلمانی دارد یا صرفاً روند آموزش توسط استادها انجام می‌شود؟ استادهایی که مشغول تدریس در این موسسه هستند در چه سطحی به زبان آلمانی تسلط دارند؟ متد آموزشی(کتابی که در موسسه تدریس می‌شود) آن چیست؟ تجهیزات آموزشی موسسه از قبیل نمایشگر و دستگاه پخش چندرسانه‌ای و … دارای کیفیت مطلوب هستند؟ شهریه دریافتی موسسه مناسب است؟ آیا امکان دریافت تخفیف در موارد خاص وجود دارد؟  تنوع کلاس‌ها از نظر زمانی و روزهای هفته به چه صورت است؟ مسیر رفت و آمد برای شما چگونه است؟ آیا می‌توان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد؟ طول هر ترم آموزشی چه مدت و چند جلسه در کل ترم و چند جلسه در هفته است؟ هر جلسه چند ساعت است؟ تعداد غیبت‌های مجاز در طول ترم چند جلسه است؟

 

موسسه‌های معتبر آموزش زبان آلمانی

۱- کانون زبان ایران(انجمن فرهنگی ایران و آمریکای سابق)

بخش آلمانی کانون زبان ایران که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۴ با همکاری موسسه کارل دویسبورگ آلمان آغاز نمود، در شمار مراکز پیشرو جهت فراگیری زبان آلمانی در ایران قرار دارد.

بخش آلمانی کانون زبان برای بزرگ‌سالان دوره‏های مختلف در سطوح A1 تا C1 برگزار می‏کند. تمامی دوره‏های آموزشی با سطوح مرجع مشترک اروپای (GER) تطابق دارند.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید 

 

مؤسسه آموزش زبان آلمانی (گوته‌ی سابق)

مؤسسه آموزش زبان آلمانی که در سال ۱۹۹۵ توسط سفارت جمهوری فدرال آلمان در ایران تأسیس گردید، در شمار مراکز پیشرو جهت فراگیری زبان آلمانی قرار دارد. مؤسسه آموزش زبان آلمانی برای بزرگ‌سالان و نوجوانان دوره‌های مختلف در سطوح A1 تا C2 ارائه و آزمون‌های رسمی و بین‌المللی مؤسسه گوته را برگزار می‌کند. این مؤسسه با برگزاری دوره‌های آموزش مدرسین تلاش دارد موجبات بهبود کیفیت تدریس زبان آلمانی را در ایران فراهم آورد.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید 

 انجمن فرهنگی اتریش تهران (ÖKF)

پس‌ازآنکه در پی انقلاب سال ۱۹۷۹ کلیه مؤسسات فرهنگی غربی در ایران تعطیل شدند، انجمن فرهنگی اتریش که از سال‌های ۱۹۵۵ و۵۶ فعال بوده و در سال ۱۹۵۸ رسماً به‌عنوان انستیتو فرهنگی اتریش افتتاح شده، تنها نهادی بود که از این سرنوشت در امان ماند. ازاین‌رو سنت صدساله روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور ایران و اتریش حتی در سخت‌ترین لحظات به راه خود ادامه داد. انجمن فرهنگی کنونی با دست یافتن به جایگاهی انحصاری بی‌نظیر در سرتاسر جهان توانسته است ایرانیان علاقه‌مند به کشورهای خارجی را نه‌تنها با تصویری متفاوت از اتریش بلکه به‌طورکلی با فرهنگ غربی نیز آشنا نماید.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید 

موارد کمک‌آموزشی

سایت‌ها، مجموعه‌های ویدئویی، سریال‌ها و اپلیکیشن های زیادی هستند که کار آموزش زبان آلمانی را انجام می‌دهند، بسیاری از افراد فکر می‌کنند این موارد می‌توانند جایگزین کلاس آموزشی شوند ولی بنا به تجربه شخصی من کار این موارد جنبه کمکی داشته و نمی‌توانند جایگزین کلاس شوند. مثل این است که ما بخواهیم ادویه را به‌عنوان غذای اصلی استفاده کنیم. پس توصیه می‌کنم در کنار کلاس‌های آموزشی از این موارد استفاده کنید.

 

اپلیکیشن Duolingo

این اپلیکیشن یک پلتفرم رایگان برای آموزش زبان‌های خارجی بوده که از سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر دارای ۳۰۰ میلیون کاربر بوده و ۲۴ زبان زنده دنیا را از جمله آلمانی آموزش می‌دهد. در این اپ هر ۴ مهارت خواندن، نوشتن، گفتار و درک مطلب و دستور زبان از طریق تمرین‌های متنوع آموزش داده می‌شود. برای استفاده از این زبان باید یکی از ۲۴ زبان مورداستفاده در این اپ را بلد باشید.

اپلیکیشن خبرگزاری معروف آلمانی دویچه وله DW | DEUTSCH LERNEN

این اپ توسط خبرگزاری معروف آلمانی جهت آموزش زبان آلمانی به خارجی‌ها طراحی‌شده است و کاملاً رایگان بوده و دارای تمرین‌های متنوع است. در این اپ سریال‌های متنوعی برای خارجی‌هایی که می‌خواند زبان آلمانی را فرابگیرند تهیه شده که علاوه بر جنبه آموزشی جنبه تفریحی نیز دارد. آموزش‌های شنیداری از طریق اخبار، آموزش‌های نوشتاری و … بخشی از کاربردهای این اپ هستند.

 

سریال آموزشی German Extra

این سریال آموزشی در سال ۲۰۰۴ توسط یک شرکت انگلیسی تهیه شده است که در چارچوب طنز موقعیت (sitcom)  سعی بر آموزش زبان آلمانی دارد. این سریال در مورد یک شخص آمریکایی به نام Sam  می‌باشد که به آلمان مسافرت می‌کند و با چالش‌هایی در مورد زبان آلمانی روبه‌رو می‌شود. در این سریال سعی شده تا به بیننده آموزش‌هایی در مورد مکالمات روزمره در مکان‌های خاص از قبیل: رستوران، بازار، مصاحبه کاری و … داده شود.

 

داستان کوتاه شازده کوچولو به آلمانی

کتاب داستان‌های آلمانی

کتاب داستان‌های آلمانی متناسب با هر سطح آموزشی در بازار موجود است که می‌تواند آن‌ها را تهیه کنید و هم‌زمان با خواندن داستان و لذت بردن از آن گنجینه واژگان آلمانی خود را تقویت کنید. برای تهیه این کتاب داستان‌ها می‌توانید به انتشارات جنگل مراجعه کنید یا از طریق فروشگاه اینترنتی این انتشارات این کتاب‌ها را تهیه کنید.

 

تمرین‌های آنلاین انتشارات هوبر Huber

 این انتشارات که مؤلف کتاب‌های آموزشی schritte , schritte plus, Menschen است در سایت خود تمرین‌های جذابی متناسب با کتاب‌های آموزشی در نظر گرفته که بدون کوچک‌ترین زحمت از جمله نیاز به عضویت و … می‌توانید از این تمرین‌ها بهره ببرید. حتی می‌توان در وقت‌های تلف‌شده کم حتی ۱۰ دقیقه این تمرین‌ها را انجام داد.

برای مشاهده تمرین‌ها اینجا کلیک کنید

 

 

سطوح آموزشی

طبق استانداردهای موسسه CEFR که مخفف چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها می‌باشد زبان‌های خارجی اروپایی به ۶ سطح تقسیم می‌شوند.

(A1) پایین‌ترین سطح یک زبان خارجی است و معادل سطح پایه می‌باشد.

(A2) سطح دوم یک زبان خارجی است و معادل سطح مقدماتی می‌باشد.

(B1) سطح سوم یک زبان خارجی است و معادل سطح متوسط می‌باشد.

(B2) سطح چهارم یک زبان خارجی است و معادل سطح فوق متوسط می‌باشد.

(C1) سطح پنجم یک زبان خارجی است و معادل سطح پیشرفته می‌باشد.

(C2) سطح ششم و آخرین سطح یک زبان خارجی است و معادل سطح فوق پیشرفته می‌باشد.

کی می‌توانم به زبان آلمانی مسلط شوم؟

تسلط به زبان امری کاملاً نسبی بوده و بستگی به شما دارد، مثلاً در زبان فارسی که زبان مادری شما است اگر یک شخص خارجی که زبان فارسی را یاد می‌گیرد از شما بپرسد فرق “هست” یا “است” یا فرق ماضی نقلی با ماضی ساده یا فرمول ساختاری ماضی بعید یا وجه‌تسمیه(علت نام‌گذاری) فلان اسم چیست یا مثلاً کلمه انتحاری(به معنای خودکشی) به چه معناست یا فلان میوه در فارسی چگونه نامیده می‌شود شما و بسیاری از فارسی‌زبانان که به این زبان درس‌خوانده‌اند و سخن گفته‌اند نتوانند پاسخی منطقی به او بدهند. پس توقع نداشته باشید که بدون مطالعه فراوان به تسلط به این زبان برسید. ولی برای استفاده روزمره و همچنین پذیرش در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان معمولاً سطح B2 نیاز است اگرچه در برخی از رشته‌ها مثل پزشکی یا حقوق یا ادبیات زبان آلمانی معمولاً سطح C1 موردنیاز است.

دستور زبان

دستور زبان آلمانی از سایر زبان‌ها به‌خصوص انگلیسی پیچیده‌تر بوده زیرا در زبانی مثل انگلیسی جنسیت به آن صورت مطرح نیست ولی در زبان آلمانی علاوه بر جنس مذکر و مؤنث جنس خنثی هم وجود دارد و همچنین اشیاء هم جنسیت دارند و هر اسم را باید با حرف تعریف مخصوص آن که نشان‌دهنده جنسیت است یاد گرفت.

در زبان آلمانی وجوه فعلی بسیار مهم هستند. شاید بپرسید که اصلاً وجه فعلی چیست؟

وَجه صورتی است از فعل که نظر گوینده را نسبت به قطعی و غیرقطعی بودن یا امری بودن فعل روشن می‌کند. فعل در زبان فارسی امروز سه وجه دارد اخباری، التزامی و امری. ولی در زبان آلمانی فعل چهار وجه دارد فاعلی، مفعول مستقیم، مفعول غیرمستقیم و ملکی، یادگیری این وجوه بسیار ضروری است زیرا حروف تعریف به ازای این وجوه تغییر می‌کنند و تفاوت معنایی در جمله ایجاد می‌کنند.

متدهای آموزشی

کتاب‌های آموزشی زیادی برای آموزش زبان آلمانی از جمله Menschen, Schritte, Schritte plus, Tangram, Studio…  وجود دارد که کتاب آموزشی Menschen  از بقیه معروف‌تر، جدیدتر و پرکاربردتر است و در بیشتر آموزشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

توصیه پایانی

از شما خواهش می‌کنم اگر تصمیم به یادگیری آلمانی دارید قبل از اینکه موسسه آموزشی را انتخاب کنید به وب‌سایت موسسه مراجعه کنید یا با آن‌ها تماس بگیرید و از نظر زمانی و شهریه شرایط خود را بررسی کنید و مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید و در اولین فرصت ممکن نسبت به ثبت‌نام اقدام کنید و این دست و آن دست نکنید. قبل از شروع دوره حتماً الفبا و ترکیب حروف را یاد بگیرید و اگر توانایی داشتید اعداد را از ۰ تا ۲۰ حفظ کنید و املای آن را یاد بگیرید. در صورت وجود هرگونه سؤال درباره‌ی آموزش آلمانی می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها بیان کنید.

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.