در صورت خراب شدن یا گم شدن دانگل موس و کیبرد وایرلس چه کنیم؟

با رونق گرفتن فناوری اطلاعات استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیز بسیار رونق پیدا کرده است. استفاده از موس و کیبرد بی‌سیم گزینه خوبی به‌جای استفاده از موس و کیبردهای قدیمی است که امروزه بسیار باب شده است. سهولت استفاده از این فناوری به‌ویژه در کنفرانس‌ها و همایش‌ها در هنگام ارائه مطلب و همچنین در محیط‌های آموزشی باعث شده تا روز به روز استفاده از این محصول افزایش یابد. اما اگر دانگل (قطعه کوچک USB) آن را گم کردیم یا خراب شد چه کنیم؟ آیا دیگر قابل‌استفاده نیست و باید آن را دور بیندازیم؟ آیا چاره‌ای وجود دارد؟

آیا دانگل موس و کیبرد دیگری از همین برند قابل‌استفاده است؟

خیر، هر موس و کیبرد بی‌سیم دارای کد مخصوص نرم‌افزاری است که فقط برای همان محصول قابل‌استفاده است تا از تداخل احتمالی جلوگیری شود.

راه‌حل چیست؟

اولین کار در صورت گم شدن دانگل موس یا کیبرد تماس گرفتن با نمایندگی است. قبل از هر کاری با شرکتی که در ایران نمایندگی دارد تماس بگیرید و بگویید که می‌خواهید دانگل جدیدی برای محصول خود تهیه نمایید. معمولاً نمایندگی‌ها با دریافت هزینه مختصری دانگل جدیدی به شما می‌دهند. توجه داشته باشید که برای تهیه دانگل جدید حتماً باید موس و کیبرد را با خود به نمایندگی ببرید تا کد نرم‌افزاری برای آن تعریف شود.

در صورت موجود نبودن نمایندگی یا عدم تهیه دانگل جدید توسط نمایندگی چه کنیم؟

این دانگل ها در برندها و فرکانس‌های مختلف در بازار موجود هستند و قابل تنظیم برای هرکدام از موس و کیبرد ها هستند، ولی ازآنجایی‌که روش‌های تنظیم این دانگل ها متفاوت است باید از نحوه تنظیم آن اطلاع پیدا کنید، بعضی از دانگل ها با نزدیک کردن موس به دانگل به‌صورت وارونه و نگه داشتن کلیک چپ به مدت ۵ ثانیه تنظیم می‌شوند، برخی دیگر نیاز به نرم‌افزاری مخصوص جهت تنظیم دانگل هستند که توسط شرکت تولید کننده ارائه می‌شود. با یک جستجوی ساده می‌توان نحوه تنظیم دانگل را بنا به برند آن پیدا کرد.

در صورت موفق نشدن چه کنیم؟

درصورتی‌که نتوانستید دانگل موس یا کیبرد را ست کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به یک خدمات کامپیوتری معتبر مراجع کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. معمولاً این اشخاص توانایی، تجهیزات و تخصص کافی برای این کار را دارند. در صورتی وجود هرگونه سؤال یا تجربه می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها با من در میان بگذارید.

آیا می توان موس بی سیم را سیم دار کرد؟(سیم دار کردن موس بی سیم)

زمان ساخت موس توسط کارخانه غالبا محلی برای اتصال سیم در نظر گرفته نمی شود زیرا فرض بر این است که این موس ها به صورت بی سیم قابل استفاده هستند. البته با دستکاری و مهندسی معکوس و بررسی نقشه برد می توان موس را  با لحیم کردن، سیم دار کرد ولی بنا بر زمان مورد نیاز، سختی کار، در دسترس نبودن نقشه، دانش فنی و … توجیه اقتصادی ندارد و خرید یک موس نو غالبا به صرفه است.

دانلود نرم افزار های مورد نیاز

به درخواست برخی از دوستان نرم افزارهای مورد نیاز جهت ست کردن  دانگل بلوتوث موس و کیبرد بی سیم به تدریج در سایت به صورت رایگان قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این نرم افزارها برای سیستم عامل ویندوز بوده و در توزیع های  لینوکس باید از Wine استفاده کرد و ممکن است به درستی  کار نکند، برای سیستم های  مک  ها از شبیه ساز  های مربوطه استفاده شود.

دانلود نرم افزار ست کردن دانگل بلوتوث Rapoo رپو –  rapoo pairing software dongle

124 Comments

  1. سلام، موس ایسوس مدل DS-2440_FS-82440 دارم که متاسفانه دانگلش گم شده، آیا می شود کد آن را از شرکت سازنده دانلود کرد؟ در غیر اینصورت پیشنهاد شما چیست؟

    • باید یک تو اینترنت جستجو کنید و مشخصاتش رو پیدا کنید بعد یک دانگل متناسب پیدا کنید براش و ست کنید روش( نحوه ست کردن رو از فروشنده بپرسید، تهران هستید به پاساژ کامپیوتر ایران یا پایتخت مراجعه کنید)

  2. سلام ما چند ست ماوس و کیبورد ۴tech داریم که از یا ماوس و یا کیبوردشان خراب شده برای هر سیستم از دو دانگل استفاده میکنی. مدل این است ها متفاوت است. امکانش هست که یک ماوس و یک کیبورد از مدل های جداگانه را روی یک دانگل ست کرد؟ اگر امکانش هست چه کاری باید انجام دهم؟

    • اگر محدوده فرکانس آن ها یکی باشد می تواند دانگل را ست کنید، برای ست کردن بهترین راه مراجعه به نمایندگی است، ولی اگر خودتان می خواهید آنها را ست کنید کافی است از سایت سازنده یا نمایندگی آن نرم افزار مربوطه به ست کردن دانگل موس و کیبرد بلوتوث یا وایرلس را دانلود کنید و طبق راهنمای موجو در سایت سازنده یا نمایندگی آن را انجام دهید.

      • خیلی ممنونم از پاسختون.
        از کجا میتونم محدوده فرکانسی شون رو بفهمم؟
        یه سوال دیگه هم داشتم اینه که آپدیت نرم افزار ماوس میتونه مشکلاتی مثل خراب شدن اسکرول ماوس رو حل کنه؟

        • با جستجو در اینترنت مشخصات موس و کیبردتون رو پیدا کیند/ مشکل اسکرول اغلب سخت افزاری هست و قرقره هرز میچرخه، ممکنه با نظافت یا محکم کردن یا تنظیم کردن در ست بشه ولی ربطی به ست کردن نداره

  3. سلام، من کیبورد مایکروسافت مدل sculpt comfort با دانگل Microsoft 2.4GHz transceiver v7.0 دارم که دانگل آن خراب شده است. آیا میتوانم دانگل آن را از جایی بخرم؟

  4. سلام وقت بخیر بنده مدتی هست دانگل موس رپو مدل ۷۲۰۰pرو گم کردم با نمایندگی تماس گرفتم و گفتند موجود نیست و یک دانگل دیگه از همون مارک دارم ولی مدلش متفاوته میخواستم ببینم چجور ی میشه اونرو با موس ست کنم .

    • سلام
      شما می تونید از طریق سایت نمایندگی نرم افزار مخصوص ست کردن دانگل وایرلس rapoo رو دانلود کنید و از طریق نرم افزار این کار رو انجام بدید. اگر هم شامل گارانتی میشه میتونید به نمایندگی مراجعه کنید تا رایگان براتون انجام بدن.

    • اول مراجعه به نمایندگی
      دوم اگر نشد مراجعه کنید یا اول تو گوگل سرچ کنید و مشخصات دانگل رو پیدا کنید و بعد دانگل با همون مشصات تهیه کنید و ست کنید براش

  5. با سلام، من دو تا کیبورد دارم microsoft wireless و A4thech GR-24 که دانگل هر دو گم شده . آیا میشه کاری کرد ؟ یا اینکه باید یه کیبورد دیگه بخرم ؟

    • قبل از هر چیز به نمایندگی مراجعه کنید یا باهاشون تماس بگیرید
      اگر نشد مشخصات دانگل رو پیدا کنید از طریق سرچ و مشابه همون رو تهیه کنید و از طریق نرم افزار یا جستجو در اینترنت(برای هر برند و مدل متفاوت است) دانگل رو براشون ست کنید

  6. سلام
    دانگل موس مایکروسافت رو دارم اما چون یک درگاه usb وجود داره می خوام از بلوتوث داخلی تبلت استفاده کنم.ایا امکانش هست؟

  7. سلام من یک دسته مدل tg 130 w تسکو خریدم دانگلش رو گم کردم و قیمتش برای من خب خیلی گرونه ب نمایندگی زنگ زدم نداشتن دانگل رو میخاستم ببینم راهینیست بشه ازش استفاده کرد راهنمایی میکنین لطفا

    • اگر فرکانس ها مشابه باشند میشه از طرسیف نرم افزار مخصوص رو هم تنظیمشون کرد، به سایت شرکت سازنده برای دریافت نرم افزار مراجعه کنید یا با نمایندگی ون تو شهرتون تماس بگیرید

  8. سلام
    من یه موس مایکروسافت ۵۰۰۰ دارم که دانگل اون گم شده
    من هرچی سرچ کردم چیزی در مورد ست کردنش با یه دانگل جدید پیدا نکردم. میشه یه راهنمایی کنید

    • سیستم رو خاموش کنید.
      باتری هارو خارج کنید.
      همزمان با روشن کردن سیستم باتری هارو توی موس و کیبرد بذارید
      کلیک چپ موس رو پایین نگه دارید تا سیستم روشن بشه
      این راه حل توی سایت مایکروسافت بود و عملا تست نشده

  9. سلام من یه موس و کیبورد logitech دارم که کیبورد با سیم به کیس متصل میشه با زدن دکمه وایرس کیبورد موس به صورت بیسیم به کیبورد وصل میشه چجوری بدون اینکه از کیبورد استفاده کنم موس رو متصل کنم کیبورد یک سیم usb برای وایرس و یک سیم ps2 برای خود کیبورد داره
    میشه از طریق یه دانگل از موس استفاده کرد یا نه؟

  10. سلام.موس من فیلیپس هست و دانگلش گم شده ومن نمایندگی معتبر فیلیپس در ایران رو نمی تونم پیدا کنم.و در تعمیرات نرم افزار ها هم میگویند باید موس جدیدی بخری و چاره ای نیست لطفا راهنمایی کنید که من چگونه دانگل جدیدی رو ست کنم با موسم یا روشی بفرمایید که اگر موس با سیم هم شد اشکال ندارد.

    • مشخصات (فرکانس و …) را از سایت سازنده پیدا کنید، دانگل مشابه تهیه کنید، نرم افزار ست کردن دانگل روی موس رو از سایت سازنده دانلود کنید، دانگل رو روی موس ست کنید.
      در مورد امکان و شرایط سیم دار کردن موس بی سیم جداگانه توضیح خواهم داد.

  11. سلام ، موس بی سیم xp product مدل ۴۸۸w – XP محدوده فرکانسی ۲٫۴ghz wireless دانگل گم شده، چه توصیه ای می فرمائید؟ به نمایندگی دسترسی ندارم در شهرستان هستم، باید برنامه ای دانلود کنم یا کار سخت افزاری خاصی انجام بدم؟
    سوال دیگه ای داشتم اینکه میشه این موس بهش سیم وصل کنم؟

    • عاقلانه ترین کار تهیه دانگل با مشخصات و فرکانس مشابه هست، برای این کار اسم مدل رو تو گوگل جستجو کنید، وقتی دانگل با مشخصات مشابه تهیه کردید، از طریق نرم افزاری که از سایت شرکت سازنده دانلود می کنید دانگل موس رو روی دستگاه ست کنید.

    • اگر نمایندگی در دسترس نیست می تونید با جستجوی مدل مشخصات دانگل بلوتوثی رو پیدا کنید، دانگل با فرکانس مشابه تهیه کنید، از طریق نرم افزار شرکت یا مورادی که گفته شد ست کنید روی دستگاه.

  12. سلام من دانگل موس فراسو مدل ۱۴۹۸rf رو گم کردم ولی یک دانگل دیگه دارم که متاسفانه هرچی گشتم توی نت نرم افزار اون مدل موس رو پیدا نکردم که ست کنم – توی سایت فراسو هم رفتم چیزی نداشتند و البته ست کردنش رو هم بلد نیستم
    میشه راهنمایی بفرمایید

  13. سلام یه دانگل از قبل داشتم و من با روش نگه داشتن کلید چپ انجام دادم و ست شد از راهنمایی شما سپاسگزارم

  14. سلام من کیبورد و موس ایسوس مدل ak2l دانگل ش رو گم کردم. ولی یک دانگل از همین مدل دارم. حالا چطور می تونم این دانگل را با این کیبورد و موس ست کنم.
    نمایندگی ایسوس گفتن نمی تونیم.
    لطفا اگر لینک نرم افزار یا روشی هست معرفی کنید.
    ممنون

  15. سلام ،من یک موس جنیوس دارم که با وجود شناخته شدن اون توسط کامپیوتر،کار نمیکنه. چطور میتونم اونو ریست کنم ؟ شاید با ریست شدن کارکنه.

  16. سلام وقت بخیر دانگاه موس من farasoo ایرانی هستش که گم شده رفتم داخل سایتش چیزی نداشت بشه کاری کرد چجوری باید دانگلشو از گوگل تهیه کنم تروخدا کمک کنید

    • موس فراسو نمایندگی زیاد داره، اکثرا هم به صورت رایگان مشکل رو حل میکنن حتی اگر گارانتی تمام شده باشه، شماره پشتیبانی شرکت فراسو خدمت شما ۰۲۱۸۸۷۷۵۴۳۲

  17. سلام وقت بخیر ببخشید یه کیبرد وماوس بیسیم مدل وینوس دارم که دانگلش گم شده،چطوری میتونم مشخصات دانگل رو سرچ کنم

  18. سلام مهندس
    میشه گفت وقتی دانگل ماوس یا کیبورد بی سیم خراب یا گم میشه باید عملا قیدش رو زد و یکی دیگه تهیه کرد. اون هم به چند دلیل و مهمترینش اینکه اولا دانگل خام تو بازار یافت نمیشه دوم اینکه هیچ جا روش ست کردن رو توضیح نداده و سوم اینکه نمایندگی ها به مشتریان هیچوقت نرم افزار یا دانگل مربوطه رو نمیدن به دلایل اقتصادی

    • سلام
      دانگل های چینی تو بازار موجو هست و تو بسیاری از فروشگاه ها و حتی فروشگاه های اینترنتی مثل دیجی کالا موجود هست، بعضی شرکت ها نرم افزار هارو داخل سایت میذارن تا مراجعه به نمایندگی کم بشه و بعضی هم نه، شرکت های گارانتی هم با هزینه کم این کار رو انجام میدن، بعضی از دانگل ها هم بدون نرم افزار ست میشن، یا توجه به گرانی سخت افزار ارزش پیگیری داره به نظرم

  19. سلام وقتتون بخیر عذر میخوام دانگل موس و کیبورد هاویت من گم شده راهنمایی بفرمایید من چکاری میتونم انجام بدم که بتونم از موس و کیبورد استفاده کنم قبلا تشکر میکنم 🙏🙏

    • سلام اگر از طریق نمایندگی یا خدمات کامپیوتری مشکل حل نشد، نام موس و کیبورد رو در گوگل جستجو کنید تا مشخصات مربوطه رو پیدا کنید، بعد از بازار دانگل با فرکانس مشابه تهیه کنید و از طریق نرم افزار مربوطه یا روش هایی مثل پایین نگه داشتن کلیک چپ موس دانگل رو ست کنید

  20. با سلام من مشکل اینه دانگل رو گم کردم
    کد اینه M/N:GM-120030/S هست الان باید از کجا دان کنم مشکلم اینه میشه جواب بدین بعد اگه دان کردم باید چیکار کنم

  21. درود مهندس موسم وکیبوردم بدون سیم . حالا متاسفانه موس خراب شده ولی کیبورد سالم . خواستم ببینم میشه موس بدون وایرلس گرفت و همزمان دوتا یوس ای پی فلش به سیستم وصل باشه یه فلش برای کیبورد که موس خراب شده . یه فلش دیگه برای موس جدید دیگری فلش بزنیم

  22. سلام خسته نباشید من متاسفاته دانگل موس و کیبورد لاجیتکم گم شده می خواستم ببینم شرکت برای لاجیتک پشتیبانیمی کنه که دانگل جدا بفروشه؟

    ممنون

  23. سلام
    ماوس من که سالم بود با یکبار افتادن از روی میز از کار افتاده، ظاهراً هم که چیزش هم درست است!
    با توجه به تجربه شما بنظرتان چه مشکلی برایش پیش آمده؟. در شهرستان به تعمیرگاه نشان دادم سر در نیاوردند!
    با تشکر

    • برای ست کردن اول دانگل را جدا کنید و موس و کیبرد را خاموش کنید، بعد دانگل را وصل کنید و موس و کیبرد را روشن کیند و از طریق نرم افزار یا طرق دیگر دانگل را ست کنید

    • دانگل بلوتوث موس باید از نمایندگی یا فروشگاه سخت افزار تهیه کنید ولی مهم تر از اون ست کردن هست که در مطب توضیح داده شده اگر مدل دقیق رو بگید ممکنه بتونم بیشتر راهنماییی کنم

  24. یعنی خداوکیل متن و که خوندین نظرات رو هم میخونین بازم همون سوال نفر قبلی رو تکرار میکنید؟؟!!؟؟!!؟؟!!!!!نمیدونم والا..

      • سلام. جناب مهندس شما به همه توصیه می فرمایید که برید دانگل تهیه کنید و ست کنید. و اضافه کردین کردین با یک “سرچ ساده” میشه اینکار رو کرد. ولی متاسفانه یکبار هم مثال موردی نزدین. مثلا راهنمایی بفرمایید دانگل موس و کیبورد beyond 2260RF رو کدوم سایت میفروشه و از کجای سایت beyond میشه نرم افزارش دانلود کرد؟ و اینکه از چه کلید سرچی باید برای تهیه دانگل یا نر افزارش استفاده کرد؟ ممنون میشم یه فیلم راهنما تهیه بفرمایید و بگذارین تو آپارات یا یوتیوب و آدرسش رو اینجا قرار بدین.

  25. سلام فرکانس موس رو چطوری برگردونیم ؟ موس و کیبورد بی سیم دارم که کیبورد کار میکنه ولی موس نه

  26. سلام وقت بخیر اقا موس و کیبورد من Necoقدیمی هستش مدل KN980که اصلا تو گوگل هم نیست چطوری باید دانگل روش ست کنم با دانگل ورژن ۵،۶باید تهیه کنم؟واینکه با Rapooمیتونم ست کنم هر دانگلی رو که میخوام یا حتما باید مشابه تهیه کنم؟!ممنون میشم راهنماییم کنید

    • برای دانگل های قدیمی غالبا روش هایی مثل پایین نگه داشتن کلیک چپ و … میشه دانگل رو ست کرد و نرم افزار موجود نیست
      برای دانگل رپو هم هر دانگل مشابهی رو میشسه با نرم افزار ست کرد و نرم افزار مذکور برای دانلود در این مطلب موجود هست

  27. آقا سلام وقت بخیر یه سوال داشتم
    من چند روز پیش یه موس زویا گیمینگ خریدم ولی الان دانگش رو میزنم کامپیوتر ارور میده میگه قابل شناسایی نیست آپدیت هم کردم نمیخونه ممنون میشم راهنمایی کنید❤️

  28. سلام من ماوس وکیبرد فلیپس اصلی چندسال پیش خریدم متاسفانه دانگلش شکست این نمونه الان توبازار نیست اگرهم باشه قیمت خیلی بالاست نمیشه حداقل سیم دارش کنم یا بلوتوث مشابه جایگزین کنم

    • یک ماوس بی سیم رابط سیمی ندارد که بتوانید آن را به سادگی لحیم کنید. شما اساساً نیاز به مهندسی مجدد ماوس دارید، و این عملی نیست و مطمئناً ارزانتر از خرید یک ماوس جدید نیست.

    • سلام
      باید بررسی کنید که آیا مشکل از درگاه وروردی هست یا خیر. اگر نبود ممکنه با تعمیرات جزئی درست بشه در غیر این صورت باید دانگل با مشخصات مشابه تهیه بشه

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.